Voorzitter Bep Kroos

Al vanaf 1979 is Bep Kroos actief in de zorg. Begonnen als vakantiehulp in de thuiszorg is zij doorgegroeid tot leidinggevende om vervolgens via zorgcentrum de Rozenhoek bij zorgcentrum Siloan in Hoogvliet terecht te komen. Haar specialisme ligt in de psychogeriatrie en in de cliëntenraad is Bep aangewezen Directzorg te adviseren op het gebied van onder andere Alzheimerpatiënten.
Ik adviseer Directzorg vanuit mijn expertise over het zorgbeleid ten aanzien van psychogeriatrische vraagstukken. Een onderdeel van de zorg waar Directzorg meer en meer mee te maken krijgt. Op deze manier hoop ik samen met mijn mederaadsleden de belangen te behartigen van onze cliënten.”
Over de werkwijze van Directzorg is Bep lovend, al is ze nog vrij nieuw binnen de organisatie. “Het klusteren volgens de theorie van Eckart Wintzen, de eigen verantwoordelijkheid van de medewerkers en de visie dat thuiszorg persoonlijk en voor iedereen moet zijn, vind ik een visie die goed bij mij past.”
Ondanks het feit dat Bep al van haar pensioen geniet, zit zij geen moment stil. “Sinds 2000 ben ik vrijwilliger bij Alzheimer Nederland. Ik begeleid in de vakantie mantelzorgers met een demente partner. Ook ben ik gespreksleider bij het Alzheimer café in Hellevoetsluis en zit ik namens Alzheimer Nederland in de adviesraad welzijn van Hellevoetsluis.”

“Ik wil verder in mijn beroep, wat ik met veel plezier en kennis doe. De tijd zal leren hoe mijn leven met mij zal gaan.
Ik zal me blijven inzetten voor diegene, die het zelf niet meer kunnen.”

Lid Ger Bouter

Al 8 jaar is Ger Bouter als mantelzorger en verzorgende betrokken bij de zorg van zijn vrouw Thea. Toen zij CVA-patiënte werd is hij zich gaan inleven hoe hij voor haar het best mogelijke nog kon verwezenlijken. Zo rijden zij nu samen op een "duo-fiets".

Door contacten met de vestiging Brielle ben ik sinds 22 oktober 2013 lid van de cliëntenraad. Eigenlijk nog maar een "groentje".  Maar ik wil echter de tijd die ik vrij kan maken graag besteden om het werk van Directzorg te houden zoals het nu is en, indien mogelijk, op een nog hoger peil brengen.

Voor de zorg zelf heb ik al enkele cursussen gevolgd maar op bestuurlijk gebied moet er nog wel wat worden bijgeleerd. Daar ga ik mijn best voor doen. Naast deze taak ben ik nog coördinator van de Stichting "Red Gereedschap", waar ook veel administratieve taken op mij afkomen. Ik wil me vooral toeleggen op het open en eerlijk informeren  van de cliënten  van Directzorg en, zo nodig, helpen , indien zij vragen hebben.

Lid Carla Pijl

Ik blijf het inleven in een cliënt een belangrijk onderdeel van de zorg vinden

Ik ben als mantelzorger, i.v.m. de handicap van mijn dochter, altijd betrokken bij de zorg. Ik ben sinds enige jaren weduwe en ben sinds  maart 2016 lid van de clientenraad. Ik wil mij meer gaan inleven in de problematiek binnen de zorg en vind het belangrijk hoe de cliënten dit ervaren en wij als clientenraad hierin kunnen faciliteren. In het kader van de zelfredzaamheid ben ik mezelf nu aan het richten op Domotica voor cliënten die nog zelfstandig thuis wonen. Ik noem me een groentje binnen de clientenraad maar merk ook dat ik al aan het groeien bent. Het meedenken in gevraagde en ongevraagde adviezen zet je aan het denken waarbij je je inleeft in de situatie van de doelgroepen. 

Lid Menno Vogels

Wij gaan uit van cliënten, dat is logisch

Mijn leven is niet altijd over rozen gegaan. Ik ben 53 jaar, heb gevaren en wilde stuurman op de kustvaart worden, maar daar is het niet van gekomen. Door een acute vaatvernauwing in mijn been moest dat geamputeerd worden. Zeven maanden revalideren en voorgoed in de rolstoel terecht komen heeft een wenteling in het keven gegeven.

Toen de ondersteuning van Directzorg ophield, zag ik een advertentie waarin een lid voor de Cliëntenraad gevraagd werd. “Dat leek mij wel wat. Ik heb gebeld en binnen de kortste keren was ik lid. Ik zit sinds maart 2015 in de clientenraad en het bevalt mij prima. De meeste leden zijn partner of familie van een cliënt. Ik ben de enige ex-cliënt. We komen een keer in de twee maanden bij elkaar. De clientenraad wordt vanuit Directzorg ondersteund. Deze ondersteuning bestaat onder andere uit het voorbereiding van de vergaderingen en het maken van de verslagen.

Eerst brainstormen, dan een advies

Er valt genoeg te bespreken in de Cliëntenraad. Menno: “Directzorg verzamelt veel informatie en dat leidt tot vragen waar oplossingen voor moeten komen. Niet elke wens kan worden ingewilligd. Je moet ook rekening houden met de verzorgende en zijn of haar veiligheid. Dat soort zaken bespreken wij. Dat wordt een advies aan de leiding van Directzorg. Ja, wij worden heel serieus genomen. Uiteraard houden wij in de gaten wat er met onze adviezen gebeurt. De Cliëntenraad is belangrijk om in de gaten te houden of alles goed gaat.”